نقش فناوری اطلاعات در بانکداری الکترونیک:
امروزه در نیازهای مصرف کنندگان تغییر و تحولاتی شگرف بوجود آمده است و بخش گستردهای از این تغییـرات در گرو تحولات تکنولوژیکی و فناوری اطلاعات میباشد .البته سازمان ها و نهادها نیز از ایـن تغییـرات گسـترده در امان نبوده و کم و بیش از تغییرات بنیادین الکترونیکی بهرهمند شده اند.امروزه کمتر شخصی را میتوان یافت که باموضوع بانکداری الکترونیک آشنایی نداشته باشد .رشد روزافزون فن آوری بخصـوص فنـاوری اطلاعـات در جهـان، موانع و مشکلات زمانی و مکانی مرتبط به امور تجاری را کاهش داده و دستیابی عمومی مردم بـه اینترنـت سـبب
شده امکان تجارت و کسب و کار از طریق اینترنت و یا به عبارتی بانکداری الکترونیک و کسب و کار الکترونیکـی از جایگاه ویژه ای در کشورهای توسعه یافته برخوردار شود .امروزه تجارت الکترونیک بدون بانکـداری الکترونیـک غیـر قابل تصور است ،بانکداری الکترونیک جزء لاینفک تجارت الکترونیکی می باشد .بانکها در تجارت الکترونیکی نقـش دو جانبه ای دارند ،گاهی به عنوان جزئیاز تجارت الکترونیکی ) B2Bارتباط بین دو یا چند سازمان) و گاهی در
نقش مشتری تجارت الکترونیکی ( C2Cارائه مستقیم محصولات تولید کننده به مشتری نهایی یا مصرف کننده).
تبلیغات تجارت و خدمات شرکت و سازمان خویش را میتوانید در MyCityAd.ir درج آگهی کنید.
ارایه درگاه پرداخت ePayBank.ir برای رونق اقتصادی و وب مستران کسب و کارهای اینترنتی ایران
تعریف بانکداری الکترونیک:
تعریف بانکداری الکترونیک در دیدگاه صاحبنظران و متخصص سیستم بانکی به شرح ذیل می باشد:
-1-1بانکداری الکترونیکی عبارت از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنهـا در ارایه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بـانکی در سراسـر دنیـا و ارایه امکانات سختافزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک ،در هر ساعت از شبانهروز از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان ،عملیات بـانکی دلخـواه خود را انجام دهند.
-2-1بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شـعبه نیست.
-3-1بکارگیری فناوری اطلاعات و بسترهای ارتباطی )مخابرات( در ارائه خدمات و محصولات بانکی به مشتریان به صورتی که نیازی به حضور مشتری به شعبه نباشد و در 7روز هفته و 24ساعت امکان ارائه آن فـراهم باشد.
-4-1بکارگیری از سیستم های متمرکز بانکی Core Bankingو سامانه های نرم افزاری و سـخت افـزاری در ارائه خدمات بانکی در هر زمان و مکان به مشتری.
برخی از عوامل تاثیر گذار در توسعه بانکداری الکترونیک:
-1استفاده ی کارآمد بانکها از فناوری جدید تاثیر مثبت بر گسترش ارائه خـدمات بـانکی از طریـق سـامانه هـای بانکداری الکترونیک را دارد.
-2حمایت های قانونی دولت ) وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی ( تاثیرمثبت بر گسترش و ایجاد خدمات جدید در بانکداری الکترونیک دارد.
-3آموزش مستمر مباحث بانکداری الکترونیک به کارکنان بانک و بهبود فرآیندهای سـنتی ارائـه خـدمات بـانکی، تاثیرمثبت بر گسترش بانکداری الکترونیک دارد .
-4عوامل جمعیت شناختی (گروه بندی مشتریان به لحاظ بکارگیری از محصولات و خدمات بانکداری الکترونیک) تاثیرمثبت بر گسترش بانکداری الکترونیک دارد.
-5آموزش ،اعتماد سازی و ایجاد فرهنگ بکارگیری از بانکداری الکترونیک در مردم نقش مهمـی در توسـعه آن را دارد.
-6بکارگیری نیروی انسانی متخصص و استفاده از تجهیزات ،نرم افزار و بستر ارتباطی مناسب و بـه روز کـه دارای حداقل خطا و مشکل می باشند ،تاثیر مهمی در ارائه خدمات 7 ×24دارد.
-7معرفی و اطلاع رسانی خدمات و محصولات بانکداری الکترونیک به مردم ،نقش موثری در بکارگیری از خـدمات و محصولات بانکداری الکترونیک را دارد.
- پرفکتمانی و ای پی آی مزایا api (10)