گروههای صنعت و نماد شرکت ها
در بورس اوراق بهادار شرکت های پذیرفته شده در صنعت مربوط به خود طبقه بندی می شوند .
ضمنا هر شرکت دارای نماد مخصوص به خود می باشد . مثلا ایران خودرو با نماد خودرو شناخته می شـودو در صنعت خودرو و ساخت قطعات فعالیت می کند.
درج آگهی ستاره دار و رایگان در سایت درج آگهی نیازمندی تبلیغات MyCityAd.ir امکانپذیر است
ارایه درگاه پرداخت برای وب مستران ایرانی برای خرید و فروش اینترنتی محصولات و خدماتشان
وپارس نماد بانک پارسیان است که در گروه واسطه گری مالی طبقه بندی شده و سـتران علامـت سـیمان تهران است که گروه مربوط به آن سیمان ، آهـن و گـچ میباشـد.
شـتولی نمـاد تـولی پـرس در گـروه شیمیایی است و ثنوسا نماد نوسازی و ساختمان تهران است کـه صـنعت مربـوط بـه آن همـان گـروه ساختمانی یا انبوه سازی املاک و مستغلات است .
مثال های دیگر مانند دالبر برای شـرکت البـرز دارو در گروه مواد و محصولات دارویی ، فالوم و فمراد برای شرکت های آلومتک و آلومراد در گروه فلـزات اساسی و توسعه معادن روی با نماد کروی برای گروه کانی های فلزی می باشد
.
گروههای صنعت
کشاورزی دامپروری وخدمات وابسته به آن
استخراج زغال سنگ
استخراج کانی های فلزی
استخراج سایرمعادن
منسوجات
دباغی ‚پرداخت چرم وساخت انواع پاپوش
محصولات چوبی
محصولات کاغذی
انتشاروچاپ وتکثیر
فراوردههای نفتی کک وسوخت هسته ای
لاستیک وپلاستیک
ساخت محصولات فلزی
ماشین آلات و تجهیزات
ماشین آلات دستگاههای برقی
ساخت رادیوتلویزیون ودستگاهها و وسایل ارتباطی
وسایل اندازه گیری ‚ پزشکی واپتیکی
خودرووساخت قطعات
سایروسایل حمل ونقل
مبلمان ومصنوعات دیگر
قند و شکر
شرکت های چند رشته ای صنعتی
محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر
مواد و محصولات دارویی
محصولات شیمیایی
پیمانکاری صنعتی
رایانه و فعالیتهای وابسته به آن
خدمات فنی و مهندسی
انبوه سازی ‚ املاک ومستغلات
کاشی و سرامیک
سیمان آهک و گچ
سایر محصولات کانی غیر فلزی
سرمایه گذاریها
بانکها موسسات اعتباری وسایر نهادهای پولی
سایر واسطه گری های مالی
حمل ونقل ‚ انبارداری وارتباطات
واسطه گری های مالی
چند توصیه
توجه داشته باشید که این توصیهها بسیار عمومی هستند و هر کدام نسبت به شرایط ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشند ولی هر کدام از توصیهها دارای مفاهیم پایهای هستند که میتوانند شما را به یک سرمایه گذار آگاه تبدیل کند .
فروش سهام زیان ده و نگهداری سهام سودده:
معمولا سرمایه گذاران سهامی را که افزایش قیمت پیدا میکنند، میفروشند، ولی سهامی که با کاهش قیمت مواجه شدهاند را به امید بالا رفتن قیمت نگهداری میکنند. اگر سرمایهگذار زمان صحیح برای فروش سهامی که با کاهش قیمت مواجه شدهاند را تشخیص ندهد، ممکن است سهام پس از مدتی کاملا بی ارزش شود. البته نگهداری سهام ارزشمند و فروش سهام کم ارزش از نظر تئوریک ایده جالبی است ولی در عمل مشکل است. توصیه میشود سهامی که آینده خوبی دارند را به واسطه سیاستهای غلط شخصی دست کم نگیرید.
اگر شما درک خوبی از پتانسیل سرمایهگذاری خود دارید، ممکن است سیاستهای غلط شما باعث محدودکردن سود شما شود. در مورد سهامی که با کاهش قیمت مواجه میشوند، واقعبین باشید و در عین حال پتانسیلهای سهم را نیز در نظر بگیرید.
مهم این است که اگر در تشخیص سهامی که انتظار آینده خوب برای آن را داشتهاید، دچار اشتباه شدهاید، واقع بین باشید. ازفروش سهام زیانده نترسید ! زیرا ممکن است برای جبران ضرر زمان را از دست بدهید. درهر صورت مهم این است که شرکتها را با توجه به امکانات و توانمندیهایشان ارزیابی کنید. فقط به خاطر داشته باشید که اجازه ندهید ترس بازده شما را محدود کند، یا باعث زیان بیشتر شود.
شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید . حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد زیرا هیچکس نمیتواند پیشبینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد.
زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب میکنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. پیش از تصمیم به خرید ممکن است در برخی موارد تکیه بر صحبتهای دیگران سودده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایهگذار مطلع باز میدارد و این آگاهی تنها رمز موفقیت درازمدت است.
با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلندمدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به خاطر داشته باشید که به جای نگرانی نسبت به نوسانات اجتنابناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمئن باشید.
یک سری از سرمایهگذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند ، ولی سود بلندمدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را برروی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.
انتخاب یک استراتژی مشخص و تمرکز روی آن:
افراد مختلف روشهای مختلفی برای خرید یا فروش سهام در بازار بر میگزینند. روشهای مختلفی برای موفقیت در بازار وجود دارد و روش هیچ کس بر بر دیگران ارجحیت ندارد. سرمایه گذاری که روش مشخصی برای خرید سهام نداشته باشد ، ممکن است در بلندمدت با زیان مواجه شود.
آینده نگر باشید:
سختترین بخش سرمایه گذاری در بازار سهام، این است که سرمایهگذار تصمیماتی را اتخاذ میکند که نتایج آن در آینده مشخص می شود. نکته ای که باید مدنظر داشت، این است که با وجود استفاده از اطلاعات گذشته برای تصمیمگیری، آینده همه چیز را مشخص میکند. اگر پس از اینکه سهام یک شرکت با رشد قیمت مواجه شد، این سوال را از خود بپرسید، که آیا این سهم میتواند بالاتر رود؟ این سوال شما را گمراه میکند. درحالیکه سرمایه گذار باید با بررسی وضعیت شرکت نسبت به خرید آن اقدام کند.
دید بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایهگذاران جدید می شود و داشتن دید بلندمدت برای یک سرمایه گذار ضروری است.
این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمیشود، ولی همانطور که قبلا اشاره شد ، سرمایه گذاری در بازار سهام و مبادله در بازار سهام روشهای متفاوتی برای کسب سود هستند. مبادله نیاز به ریسک پذیری بالا دارد. در نظر داشته باشید که این مبادلات نیاز به منابع مالی، دانش و ریسکپذیری بالا دارد.
در نظر داشته باشید که در همه موارد فوق استثناهایی وجود دارد. ممکن است یک سرمایهگذار با توجه به شرایط، در جهت عکس برخی از موارد فوق عمل کند، ولی امید این است که توصیه های فوق در تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار سهام مفید باشد.
در هر صورت برای ارزشیابی قیمت سهام آگاهی از پیشبینی سودهای آینده شرکتها برای سرمایهگذاران و تحلیلگران مالی لازم میباشد. نه تنها اطلاع قبلی از روند معمولی سود شرکتها ، بلکه اطلاع قبلی از سودهای غیرمنتظره شرکتها در پیشبینی افزایش یا کاهش قیمتها موثرند.
چون رابطه مستقیم و محسوسی بین قیمت سهام و تغییر سود شرکتها موجود است ، برای پیشبینی قیمت سهام یک شرکت میتوان عواملی را که بر سود آن شرکت اثر دارند، در نظر گرفته و سود شرکتها را پیشبینی نمود. عوامل موثر در تغییر سود سهام را میتوان به نسبت سرمایه شرکت برای هر سهم، نسبت سود به فروش ( حاشیه سود) و نسبت فروش به سرمایه تفکیک نمود.
نقش اطلاعات در بازار سرمایه
برای تصمیم گیریهای اقتصادی نیاز به اطلاعاتی است که بتوان با کمک آنها منابع موجود و در دسترس را به نحوی مطلوب تخصیص داد. یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری صحیح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است ، که اگر به درستی فراهم و پردازش نشوند، اثرات منفی برای فرد تصمیم گیرنده در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حائز اهمیت است. در صورتیکه اطلاعات مورد نیاز به صورتی نامتقارن در بین افراد توزیع شود (انتقال اطلاعات به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد)، میتواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود. بنابراین، قبل از اینکه خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد، این کیفیت توزیع زمانی اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. در بازار سرمایه، پایه اولیه معاملات را وجود اطلاعات مرتبط، شکل میدهد و از این رو است که اطلاعات را گرانبهاترین دارایی در بازار سرمایه میدانند.
معمولا زمانی که اطلاعات تازهای از وضعیت شرکتها در بازار منتشر میشود، این اطلاعات از سوی تحلیلگران، سرمایه گذاران و سایر استفادهکنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آن، تصمیم گیری نسبت به خرید و یا فروش سهام صورت میپذیرد. این اطلاعات و نحوه واکنش به آنها بر رفتار استفادهکنندگان، به خصوص سهامداران بالفعل و بالقوه تاثیر گذاشته و باعث افزایش و یا کاهش قیمت و حجم مبادلات سهام میشود. زیرا نحوه برخورد افراد با اطلاعات جدید، نوسانات قیمتها را شکل میدهد.
بنابر این، در صورت انتشار محرمانه و ناهمگون اطلاعات، واکنشهای متفاوتی را از سوی سرمایهگذاران در بازار سرمایه شاهد میباشیم، که این امر تحلیلهای نادرست وگمراه کنندهای را از وضعیت جاری بازار به همراه خواهد داشت. آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری میکنند، مردم عادی هستند که تنها راه دسترسی آنها به اطلاعات مهم شرکتها، اطلاعیههایی میباشد که از جانب شرکتها در قالب گزارشهای حسابداری و صورتهای مالی منتشر میشود. اگرچه، هدف نهایی حسابداری نیز تامین نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان از خدمات حسابداری است.
با توجه به اینکه در بند اول مفاهیم نظری و گزارشگری مالی استاندارد حسابداری ایران، هدف اصلی از ارائه اطلاعات حسابداری کمک به تصمیم گیریهای اقتصادی افراد است، خود میتواند گویای اهمیت این امر باشد. باید توجه داشت در شرایطی که دستیابی به اطلاعات پرهزینه باشد، سرمایه گذاران مجبورند از طریق برآوردهای ذهنی، تحلیلهای خود را درباره سود دهی آتی شرکت، جریانات نقدی و… شکل دهند.
در نتیجه، افرادی که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند، قادر به برآوردهای بهتری نیز خواهند بود و به دلیل این موقعیت اطلاعاتی، بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته و نوسانات قیمتهای سهام را منجر میشوند. با توجه به تحقیقاتی که دیاموند و ورچیا در سال ١٩٩١ انجام دادهاند، زمانی که انتقال اطلاعات مربوط به سهم شرکتی خاص به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد، ارزش ذاتی آن سهم با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قائل میشوند متفاوت خواهد بود. درنتیجه، ارزش واقعی سهام شرکتها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت.
نابراین، اطلاعات در بازارهای سرمایه باید به نحوی باشد که تمامی سرمایه گذاران امکان دسترسی به اطلاعات را داشته باشند. با توجه به مطالب فوق، میتوان بیان نمود، که در صورت نبود ساختاری مناسب برای ارائه و افشای اطلاعات در بازارهای مالی، سرمایه های افراد عادی که در این بازارها اقدام به سرمایه گذاری میکنند همواره مورد مخاطره قرار خواهد گرفت ، که به نظر میرسد این موضوع در قانون جدید سرمایه به این مساله توجه جدی شده است ، تا اطلاعات به طور متقارن منتشر شود.
ارایه درگاه پرداخت برای صاحبان حساب در بانک کشاورزی ، بانک مسکن ، بانک آینده و …