مروری بر مقررات داخلی بانک
همه موسسات، سازمان ها و ارگان ها خواه دولتی باشند و یا غیردولتی، برای ادامه حیات و پیشرفت خود نیازمند داشتن کارکنان خوب و لایق هستند که با وجود آنها بتوانند به هدف نهایی خود که رضایت مشتریان و در نتیجه موفقیت هر چه بیشتر سازمان است برسند.
ارایه درگاه پرداخت بانکی برای صاحبان حساب در بانک های دولتی و خصوصی کشور
در این راستا استخدام کارمند لایق، کلید موفقیت هر سازمانی است. هیچ چیزی به اندازه توانایی در انتخاب کارمند مناسب در ساختن آینده یک موسسه اثرگذار نیست، چرا که یک اشتباه به تنهایی میتواند به کم کاری و شکست در یک حوزه مهم و اغلب شکست کل سازمان منجر شود.
کارکنان موسسه عظیم بانک ملی ایران نیز در ابتدای ورود به بانک سوگند نامه ای را امضاء کرده و در ان تعهد و آمادگی خود را برای خدمت هر چه بهتر و اجرای کامل مقررات داخلی بانک اعلام می نمایند. بدیهی است که پایبندی به ان عهدنامه ضامن ادامه اشتغال ما در سازمان و در نهایت موفقیت سازمانی است که همه ما از ان ارتزاق می کنیم. چرا که موفقیت سازمان، موفقیت ما و موفقیت ما، موفقیت سازمان است و این دو رابطه ای ناگسستنی با هم دارند.
یادآوری این سوگندنامه و از هر چندگاهی مرور مجدد ان خالی از لطف نبوده و انسان آگاه را در تداوم این راه، مصمم تر می نماید. مقررات ضمیمه این سوگندنامه نیز خود منشوری است که باید همواره نصب العین می باشد.
بسمه تعالی
تاریخ :
احتراما؛
اینجانب فرزند که برای خدمت آزمایشی در بانک ملی ایران
به سمت پذیرفته می شوم ضمن اطلاع کامل از مفاد مقررات داخلی، تعهدات و سوگندنامه بانک، تمایل و امادگی خود را برای اشتغال در بانک ملی ایران در هر یک از شعب و یا واحدهائی که بانک تعیین نماید اعلام و متعهد می شوم در تمام طول خدمت به مقررات داخلی، تعهدات و سوگندنامه مندرج در این فرم پایبند بوده و مفاد آن را کاملا رعایت نمایم.
بانک : منظور انک ملی ایران
کارکنان : منظور مستخدمین بانک اعم از ثابت و غیرثابت می باشند.
خدمت آزمایشی : منظور مدتی است که باستناد مفاد ماده 8 آئین نامه استخدامی بانکی دولتی بمنظور احراز صلاحیت داوطلب برای اشتغال ثابت در بانک در نظر گرفته می شود و در صورت رضایت بخش بودن نحوه خدمت وی در پایان مدت آزمایشی ( دو سال ) حکم رسمی مستخدم صادر و در غیر این صورت رابطه استخدامی وی با بانک قطع می گردد.
بخش اول : مقررات داخلی بانک
ماده 1) مستخدمین باید رعایت شعائر اسلامی و مذهبی، حجاب اسلامی را نموده و با متانت و فروتنی و ارباب رجوع رفتار نمایند.
ماده 2) کارکنان موظفند دستورهائی را که از طرف رئیس مستقیم یا مقامات بالاتر بانک دریافت می دارند با کمال دقت بطور صحیح انجام دهند.
ماده 3) از آنجا که بانک موسسه ای خدماتی است و تداوم فعالیت آن منوط به جلب رضایت مراجعان و مشتریان می باشد، لذا کارکنان علاوه بر رعایت شئونات اسلامی، لازم است رعایت ادب و خوشروئی را در حصول هدف فوق، اولین وظیفه اداری خود تلقی نمایند، به نحوی که هیچگونه شکایتی در این خصوص ایجاد نگردد.
ماده 4) سرعت و دقت در انجام کارهای محوله، از جمله مهمترین تکالیف کارکنان به شمار می رود و مستخدمین بانک باید در انجام کارها تسریع و مراقبت داشته، کوچکترین تاخیر را به هیچ عنوان جایز نشمارند، در هر صورت ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور محوله آنها بدون دلیلف تخلف محسوب می گردد.
ماده 5) کارکنان باید کارهای بانک را با نهایت بی طرفی بر طبق مقررات و با رعایت نوبت مراجعه کنندگان انجام دهند. تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص، تخلف اداری شناخته خواهد شد.
تبصره : فقط در صورت فوریت بعضی از کارها با دستور صریح رئیس مافوق، کارکنان بانک میتوانند امر مربوطه را خارج از نوبت به انجام برسانند.
ماده6) اسراری که کارکنان به مناسبت شغل خود یا توسط دیگران به دست آورده باشند باید کاملا محرمانه بماند. همچنین باید از افشای اسرار اداری به یکدیگر نیز خودداری نمایند. در صورت مشاهده تخلف، گذشته از مطالبه خساراتی که احیانا براثر فشار متوجه بانک یا مشتریان می شود، با متخلف مطابق مقررات رفتار خواهد شد.
ماده 7 ) تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت ان را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را دارند، یا ارائه گزارش خلاف واقع در امور اداری تخلف محسوب می گردد.
ماده 8) در صورت لزوم و حسب دستور رئیس مستقیم ، کارکنان باید بعد از ساعات اداری نیز به انجام کارهای محوله بپردازند بدیهی است این گونه علاقه مندی همکاران در موقع خود مدنظر قرار خواهد گرفت.
ماده9)ساعات کار بانک از طرف اداره کل سرمایه انسانی ابلاغ می وشد. کارکنان باید بدون استثناء ساعت ورود و خروج خود را ثبت نمایند، در صورت تاخیر در ورود یا تعجیل در خروج یا ترک خدمت بدون مجوز در ساعات کار مطابق مقررات در مورد آنها اقدام خواهد شد.
ماده 10) هر یک از کارکنان چنانچه بواسطه بیماری یا معذوریت نتوانند به خدمت حاضر شوند باید ظرف سه ساعت اول همان روز مسئول مستقیم خود را مطلع سازند. در هر حال غیبت، با عنوان بیماری یا معذوریت بدون ارائه گواهی معتبر مسموع نیست و هرگاه غیبت کارکنان به واسطه گرفتاری فوری باشد لازم است به هر وسیله ممکن از رئیس مستقیم خود تقاضای مرخصی نمایند. در ضمن در صورت مراجعه به پزشک معتمد بانک ارائه گواهی پزشکی برای مدتی که استراحت برای او تجویز گردیده الزامی است.
ماده11) اعتبار و حیثیت کارکنان برای بانک دارای نهایت درجه اهمیت می باشد و کارکنان باید حتی د معاملات و معاشرت ها و طرز رفتار خارج از بانک خود از هر جهت آبرومند و با حیثیت شناخته شوند و از هرگونه اقدامی که برای شخص آنان یا بانک موهن باشد اجتناب ورزند.
ماده 12) کارکنان باید ضمن رعایت کامل سلسله مراتب اداری از هرگونه توسل و تشبت به اشخاص و مقامات خودداری نموده و در هیچ مورد توصیه ای به بانک نیاورند، زیرا این گونه اقدامات خلاف مقررات و ضوابط اداری می باشد.
ماده 13) مستخدمین ثابت بانک مجاز ینستند بدون هماهنگی و کسب مجوز از بانک در خارج از سرویس اداری به کسب و تجارت بپردازند.
ماده 14) کارکنان باید تا حد امکان تمامی معاملات پولی و مالی را توسط واحدهای بانک ملی ایران انجام دهند و از بازکردن حساب جاری یا سپردن سپرده در بانک های دیگر حتی المقدور خودداری نمایند.
ماده 15) کارکنان باید از قبول هر نوع تعهد و تضمین اشخاص بدون اجازه کتبی بانک خودداری نمایند.
ماده 16) تعیین محل خدمت و جا به جائی کارکنان و ارجاع ماموریت های محوله در خارج از محل خدمت فعلی ( در هر نقطه اعم از داخل یا خارج از کشور ) به طور موقت یا دائم با بانک می باشد و مستخدم موظف است بدون هیچ گونه عذر و بهانه ای احکام صادره را اجرا نماید.
ماده 17) چنانچه مستخدمی بخواهد از خدمت بانک استعفاء دهد باید دو ماه قبل قصد خود را به بانک کتبا اعلام دارد.
ماده 18) کارکنان بانک تابع مقررات آئین نامه استخدامی بانکی دولتی و ضوابط و مقررات ابلاغ شده از سوی مدیریت بانک می باشند.
ماده 19) چنانچه مراجع ذی صلاح داخل یا خارج از بانک تشخیص دهند که مستخدم در اثر عمل خلاف مقررات به بانک خساراتی وارد نموده و یا بانک به هر عنوانی از او طلبی داشته است، بانک حق دارد همه خسارات و مطالبات خود راف حتی راسا از هر نوع مال و موجودی هر نوع حساب و موجودی حساب پس انداز بازنشستگی کارکنان و همچنین حقوق ماهانه اعم از حقوق زمان اشتغال یا بازنشستگی مستخدم برداشت و استیفا نماید.
ماده 20) کارکنان بانک لازم است هرگونه تخلف و یا اعمال سایر مستخدمین بانک را که مغایر با مقررات و دستورالعمل های صادره می باشد سریعا به مسئولان ذیربط اطلاع دهند.
ماده 21) اینجانب امضاء کننده ذیل از مفاد مقررات داخلی بانک اطلاع کامل حاصل کرده و ضمن پذیرفتن ضوابط مذکور متعهد می گردم در تمام طول خدمت خود مقررات فوق را رعایت و هیچ گاه از آنها سرپیچی و عدول ننمایم و در صورت مشاهده هرگونه تعلل یا شکایتی در این خصوص طبق مقررات با اینجانب رفتار خواهد شد.
- انتقال وجه بانک سپه به ملی (16)
- انتقال وجه اینترنتی از بانک سپه (15)
- صندوق جاوید (12)