10 ابزار تحلیلی وب

10 ابزار تحلیلی وب

برای ارتقا کسب و کارهای آنلاین

اگر یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کرده اید باید تا حد امکان اطلاعات زیادی در مورد مراجعه کنندگان به سایت داشته باشید تنها اینکه بدانید در ماه چقدر درآمد دارید مهم نیست. باید بدانید که مشتری تان بعد از ورود به وب سایت شما چه کاری انجام می دهند. برای مثال آنها چه چیزی را جستجو میکنند. چه مدتی در صفحات می مانند. چند بار از وب سایت شما بازدید می کنند. با در اختیار داشتن این اطلاعات شما میتوانید زمان ماندن افراد در وب سایت را ارتقا دهید یا احتمالا میتوانید فروش بیشتری داشته باشید. ضرب المثلی می گوید اطلاعات قدرت است و این ضرب المثل زمانی که یک وب سایت راه اندازی کرده اید بیشتر مصداق دارد. اکنون سوال این است که چگونه باید این اطلاعات را به دست اورد؟ جواب ساده است. از خدمات تحلیل وب رایگان یا پولی استفاده کنید. استفاده از این ابزارها آسان است.

ارایه درگاه پرداخت بانکی ePayBank.ir برای کسب و کار اینترنتی و آنلاین ایرانی

ابزار تحلیلی وب Crazy Egg

با استفاده از این ابزار میتوانید جاهایی که بازدیدکنندگان بیشتر کلیک کرده اند را مشخص کنید. این قسمت ها با رنگ روشن تر نمایش داده می شوند. استفاده از CE برای 30 روز رایگان است. اولین طرح ان با هزینه 108 دلار در سال شروع می شود. CE اطلاعات گوناگونی به شما می دهد به طوری که شما را قادر می سازد نقشه های گرمایی را راه اندازی کنید. این تقشه ها جاهایی از سایت که بازدیدکنندگان کلیک کرده اند را نشان می دهد. بزرگترین منبع گرمایی پربازدیدکننده ترین حوزه یا لینک است. اما این اطلاعات چگونه به شما کمک می کند. در ابتدا میتوانید بهترین جای سایت تان را برای آگهی پیدا کنید. دوم شما میتوانید ببینید که آیا آخرین ویژگی اضافه شده به وب سایت چه مقدار مورد بازدید قرار گرفته است. یک نگاه به صفحه نشان می دهد که چه چیزی مورد استفاده قرار گرفته و به چه چیزی توجه نشده است.

ابزار تحلیلی وب Google Analytics

وقتیکه اولین بار با این خدمت آشنا می شوید با تعداد زیادی ویژگی مواجه می شوید که ممکن است در وهله اول ترسناک به نظر برسد. بعد از وارد کردن کد پیگیری در وب سایت تان اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت تان خواهید داشت. اگر ازسیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید میتوانید از افزونه برای ردیابی آمار استفاده کنید. با استفاده از این ابزار گوگل میتوانید اطلاعات زیر را داشته باشید:

  • جستجوی بازدیدکنندگان براساس منطقه جغرافیایی : میتوانید روی نقشه ببینید که بازدیدکنندگان تان از کجا می آیند. این موضوع به شما در طراحی کمپین های تبلیغاتی کمک می کند.
  • تعداد بازدیدکنندگان روزانه : این اطلاعات روی نمودار نشان داده می شود و به شما امکان می دهد به طور واضح بدانید که بازدید روزانه از سایت شما در حال افزایش یا کاهش است.
  • اندازه گیری درآمد : Google analytics با Google Adsense یکپارچه و ادغام شده است. بنابراین شما میتوانید روی داشبورد ببینید که وب سایت شما روزانه چه مقدار درآمد ایجاد کرده است.
  • اطلاعات جمعیت شناختی : شما میتوانید اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان مثل سن، جمعیت، محل و علائق شان به دست آورید.
  • اندازه گیری میزان بازدیدکنندگان فعال: اطلاعاتی در مورد اینکه چه تعداد بازدیدکننده هم اکنون در سایت شما هستند ارائه می دهد.

ابزار تحلیلی وب Clicky

بعد از ورود به این سایت، از شما در مورد مکان کد پیگیری در وب سایت تان سوال می شود. اگر شما از وردپرس، دروپال یا جوملا استفاده می کنید، میتوانید به جای آن از افزونه استفاده کنید. Clicky ویژگی های خوبی دارد ولی از نظر طراحی وب سایت مشکلاتی دارد. اولین موضوع ظاهر ان است. این ابزار تا 3000 بازدید روزانه رایگان است ولی بعد از ان بایستی هزینه پرداخت کرد که 9.99 دلار در ماه شروع می شود.

ابزار تحلیلی وب Mint

اگر شما رنگ سبز را دوست دارید خوش شانس هستید. Mint یک صفحه خیلی سبز با حجم زیادی از یافته ها و شکل ها در مورد سایت شما می دهد. این خدمت خیلی به صرفه است. هزینه یک بار آن 30 دلار است. اما آن چیزی که شما در قبال هزینه دریافت می کنید مهم است. این خدمت به شما اطلاعات بیشتری بیش از اطلاعات معمول مانند تعداد بازدیدکنندگان، اطلاعات جمعیت شناختی و غیره ارائه می دهد. شما همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چه سایتهایی این بازدیدکنندگان را به وب سایت شما اورده اند دریافت می کنید. آیا آنها از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی یا سایتهای دیگر امده اند. افزون بر آن میتوانید ببینید که ورودی RSS شما چقدر خوب انجام شده است و بازدیدکنندگان روی چه چیزی کلیک کرده اند. این ابزار میتواند برای وبلاگ ها و دیگر وب سایتهای محتوی – محور بسیار مفید باشد.

ابزار تحیلی وب User Testing

این ابزار گزارشی از سایت شما که توسط یک کاربر واقعی پردازش شده است را ارائه می کند. به جای لیستی از شکل ها، نمودارها و جداول، User Testing تیمی از افراد برای تست وب سایت استخدام کرده و گزارشی در مورد وب سایت شما ظرف یک ساعت ارائه می دهد.

آیا چیزی در سایت شما وجود دارد که میخواهید ان را تست کنید. آیا شما مطمئن نیستید که سبد خرید در فروشگاه به خوبی کار می کند؟ آیا میخواهید بدانید که صفحه کاملا مشخص و بدون مشکل است. UT کاربران شما را پیدا کرده و به شما می گوید که آنها چه فکری می کنند. شما پاسخ مکتوب با سوالات تان و یک ویدیو از تست کنندگان سایت خواهید گرفت. این کار ارزان نیست. بنابراین برای سایتهایی که ارزشش را دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار تحیلی وب Mouse Flow

هنگامی که بازدیدکنندگان به سایت شما می آیند MF انچه که آنها انجام می دهند را ثبت می کند. شما میتوانید حرکت ماوس شان را دنیال کنید و ببینید چه کارهایی را تکمیل کرده اند و به دنبال چه کلماتی در موتورهای جستجو بوده اند. برای درک بهتر اینکه این سامانه چگونه کار می کند نسخه آزمایشی آن را ببینید. جالب است آنچه که شما انجام می دهید روی صفحه نمایش داده می شود. این کار چه منافعی برای شما دارد؟ میتوانید از رفتار بازدیدکنندگان متوجه شوید که آیا انها تمام صفحه وب سایت شما را بازدید کرده اند – اگر بازدید نکرده اند احتمالا اشکال جدی در محتوی قسمت بالایی سایت وجود دارد. با مشاهده اینکه بازدیدکنندگان چه فرمهایی را تکمیل کرده اند، ایده هایی را پیدا خواهید کرد. اگر آنها تکمیل فرمی را نیمه کاره رها کرده اند حتما مشکلی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ابزار تحلیلی وب OPtimizely

Optimizely به شما تست A/B را معرفی می کند. این تست زمانی کاربرد دارد که شما دو نسخه از وب سایت تان دارید و در یک زمان آنها را به بازدیدکنندگان تان نشان می دهید. آنگاه شما میتوانید از آمار دریابید که کدام سایت بهتر بوده است. OPtimizely این کار را خیلی ساده می کند اما بابت ان باید هزینه پرداخت کنید که از 17 دلار در ماه شروع می شود. البته از نسخه آزمایشی 30 روزه نیز میتوانید استفاده کنید. بعد از مشخص کردن نام دامنه و ایجاد حساب میتوانید چندین نسخه از وب سایت تان ایجاد کنید. سپس میتوانید کد مربوطه را در هر نسخه قرار دهید.

ابزار تحلیلی وب PIWIK

این خدمت رایگان و به صورت متن باز است. امارهای تحلیلی را روی سرور خودتان ببینید. PIWIK کاملا از دیگر ابزارهای تحلیلی وب متمایز است. آن یک زیرساخت تحلیلی وب متن باز رایگان است یعنی شما میتوانید آن را دانلود کنید و در سرورتان بارگزاری کنید. اطلاعات تنها در دسترس شما قرار می گیرد و هیچ پولی پرداخت نمی کنید.

ابزار تحلیلی Qualaroo

آمار تحلیلی بسیار با ارزش است. اما انچه که با ارزش تر است بازخوردهای فوری از مشتریان است که اخیرا در وسایت شما بوده اند. با استفاده از Qualaroo شما میتوانید هر جای سایت تان سوالاتی با هر ترکیبی از متغیرها بپرسید. هنگامی که یک شخص شروع به خرید می کند. از او در مورد تجارب خریدش بپرسید. هنگامی که بازدیدکنندگان وب سایت شما را ترک می کنند یک بررسی در مورد اینکه آیا انها از سایت لذت برده اند انجام دهید. این بررسی زمانی که بازدیدکننده به یک باره سایت را ترک می کند مفید است. فکر کنید که یک دانلود ناتمام با یک خرید ناقص در بیشتر مواقع اتفاق می افتد چه چیزی اشتباه است؟ آن را بیابید. این خدمت از 79 دلار در ماه شروع می شود و نسخه رایگان ندارد. لذا این خدمتی برای کسب و کارهای آنلاین با بازدیدکننده بالا است.

ابزار تحلیلی وب Woopra

Woopra اطلاعات معمولی را ارائه می دهد اما آن چه این ابزار را متمایز می سازد پروفایل های رفتاری است. میتوانید از هر مشتری براساس انچه که در وب سایت شما انجام داده است یک تصویر بسازید. مشتریان در بین ابزارهای ارتباطی شان ردیابی می شوند. اگر انها روی iPhone کاری انجام دهند و بعد ان را روی PC ادامه دهند. Woopra اطلاعات انها را نگه می دارد. هر چیزی که لازم است در مورد مشتریان تان بدانید از روش پرداخت شان تا اینکه چه موقع چیزی را می خرند را به شما ارائه می دهد. Woopra حتی به شما می گوید که یک مشتری مشخص اکنون در سایت تان است یا نه. اینکه چقدر در سایت مانده است را نیز به به شما می گوید. Woopra یک نسخه رایگان دارد اما نسخه پولی آن بسته به نیاز شما از 79.95 دلار در ماه شروع می شود.