زنگ ها برای پول دیجیتال به صدا در می آیند !
رشد فناوری در سالهای پایانی سده 20، تاثیرات شگرفی را بر روی زندگی بشر امروزین و درک وی از مفاهیم اصلی آن داشته است. این درک جدید، همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و روش زندگی، می رود تا دنیایی متفاوت از آنچه را که بعد از انقلاب صنعتی شکل گرفت، بنیان نهد.
امروزه به کمک فناوری و دانش، از دنیای تولید انبوه به شخصی سازی انبوه و به سمت تولید شخیص کم هزینه سوق پیدا میکنیم. در این اقتصاد جدید همکاری نقش اساسی دارد و یکی از ضرورت های بقاست، نه اینکه روشی صرفا مکمل با روش رقابتی، و البته رقابت را همچنان باید مد نظر قرار دهیم.
ارایه درگاه پرداخت بانکی ePayBank.ir برای صاحبان کسب و کار ایرانی در جهت رونق اقتصادی
در اقتصاد دانش محور عصر ارتباطات گسترده و رشد اینترنت، مفهوم محدودیت پذیر عصر صنعتی، از زمان و مکان تغییر کرده و دانش نقشی محوری را برعهده خواهد داشت. زمان رخ دادها در بازار و خارج آن تغییر کرده است و دیگر استانداردهای دوران صنعتی کارآمد نیست. زمان تغییرات بسیار کوتاه است و انتظار ثبات دور از دسترس، گذر کوتاه زمان ، تغییرات گسترده ای را به دنبال دارد. کسب و کار دیگر شامل مفاهیمی چون توقف شبانه و تعطیلات نیست و باید تداوم ان را در تمام ساعات انتظار داشت.
امروزه مکان معنا و محدودیت گذشته خود را از دست داده است. علاوه بر انکه با وجود فناوری، بعد مکان دیگر محدودیت قبلی را ندارد، باید دانست که مکان های آفریننش ارزش افزوده و ثروت نیز تغییر کرده اند. دیگر بعد مکان محدود کننده الزامی منابع در دسترس نیست و فناوری و دانش به راحتی بین مکان های زیادی در حال جا به جا شدن هستند.
دانش منبعی است که کاهش نمی یابد و هر قدر استفاده از آن افزایش یابد، امکان گسترش آن نیز بیشتر می شود، لذا اقتصاد مبتنی بر دانش با منابعی پایان ناپذیر رو به رو خواهد بود که با تعریف اولیه ای که از اقتصاد داریم – تمرکز بر مسئله کمیابی – متفاوت است.
مفهوم سرمایه با دانش محور شدن سرمایه ها و لمس ناپذیر شدن آنها، در حال تغییر است. بازار و ساختار اطلاعاتی آن، یعنی نظام قیمت ها، به سمت ویژه سازی و دور شدن از فضای استاندارد سازی و یکسان سازی حرکت کرده است. فناوری، امکان مدیریت پول را فراهم آورده و فرا پول به شدت در حال گسترش است و بشر رویکردی دوباره به داد و ستد پایاپای را تجربه می کند.
فناوری اطلعات و ارتباطات، مرزهای زمان و مکان را درنوردیده و افراد همواره و در هرمکانی در دسترس قرار دارند. آنها دانش مورد نیاز انجام کارها را از طریق آزمودگی کار با ابزارها براحتی در اختیار گرفته، نیازشان را رفع می کنند.
تجربه و آزمودگی فناورانه بشر امروزی، نیازمند ارائه مدلهای کسب و کاری است که بتواند بر پایه این تجربیات و توانمندیها به نیازهای روز افزون بازار پاسخ دهد. کاربران تمایل بسیاری برای کنترل بر روی آنچه دریافت می کنند از خود بروز می دهند و محصولات خودساخته بخش اعظمی از اقتصاد امروز به شمار می رود.
بنگاه های مالی و بالاخص بانک ها برای تداوم حرکت خود و بقا در بازار رقابت، باید این تحولات را مد نظر قرار دهند و براساس آن مدلهای کسب و کار خود را به گونه ای هوشمند بنانهند. فناوری، تنها ابزار ساده سازی عملکرد و کارآمدی مدلهای فعلی نیست، بلکه شیوه های جدیدی از تفکر و عملکرد را بنیان می گذارد که تا پیش از آن غیرقابل دستیابی بوده است. شناخت و استفاده مناسب از ظرفیت های فناوری در ارائه خدمات میتواند الگوهای جدیدی را پیش روی فعالان بازار مالی قرار دهد، الگوهایی که همچنان انها را به عنوان عاملان ایجاد ارزش افزوده در بازار حفظ کند.
بانکداری مجازی به مفهوم استفاده از فناوری در کسب و کار بانکی و تطابق آن با مفاهیم و فناوری های جدید، موضوعی است که در این مقاله به بخشی از جنبه های فنی، تجاری و سازمانی ان پرداخته شده است.
بنگاه های مالی، چونان گذشته زمان توقف فعالیت ندارند. آنها برای حضور در دنیای رقابت، نیازمند ارائه خدمت در تمامی ساعات شبانه روز هستند تا بتوانند علاوه بر حضور بدون توقف در بازار، به مشتریان خود در گستره دهکده جهانی و با زمان های متفاوت کاری خدمت رسانی کنند.
بانک ها و دیگر بنگاه های مالی باید محدودیت مالی خود را برای دسترسی مشتریان به خدمات رفع کنند. دسترس پذیر شدن خدمات مالی و بانکی برای مشتریان، بدون نیاز به مراجعه به شعبه بانک یا خروج از دفترکار، رویایی دست نیافتنی نیست، که واقعیتی است ملموس. خودپردازها، اینترنت و نسل جدید تلفن های همراه، محدودیت های مکانی را به شدت کاهش داده اند. اما آنچه که بیش از همه، در عصر فراصنعتی باید مورد توجه قرار گیرد، ارائه خدمات براساس نیاز تک تک مشتریان و آموختگی آنان است. خدماتی که مشتریان نهادهای مالی را نسبت به بسته های از پیش تعریف شده خدمات، بیش از پیش مستقل کند و آنها بتوانند واپایش و تسلط بیشتری بر خدماتی که دریافت می کنند، داشته باشند.
ظهور شبکه های اجتماعی، شبکه های نقطه به نقطه ( P2P) ، گسترش ارتباطات بی سیم و پهنای باند وسیع، مفهوم وب دو ، پردازش شبکه ای، ارائه خدمات نرم افزاری به جای فروش آن و مجازی سازی ، دگرگونی های زیادی را در سازوکارهای بازار بانکی و مالی به جای گذاشته است.
حذف و ظهور کسب و کارهای جدید در بازارهای مالی و بانکی بسیاری از تعاریف سنتی عملکرد سازمان های مالی و بانک ها را به چالش کشیده است، به گونه ای که بیل گیتس در کنار شااره به ضرورت بانکداری، نیاز به وجود بانکها را مورد سوال قرار می دهد.
همراهی با این تغییرات، نیازمند تدوین مدلها و الگوهای دیگری از فعالیت ها است. الگوهایی که بر همکاری تمرکز دارند، سازمانهای باز را پایه گذاری می کنند و به اشتراک اطلاعات و فعالیت های عمومی می پردازند. در این الگو مشتریان در تمامی مراحل طراحیف پیاده سازی و به کارگیری محصولات و خدمات حضور دارند و چه بسا خود به ارائه آنها دست می زنند. گروه هایی نظیر مدیریت شرکا، مدیریت کانالهای ارتباطی، مدیریت صف و پویایی مشتری، جایگزین ساختار سنتی مدیریت شعب خواهند شد.
ضرورت تغییر تلقی درباره شعب بانک ها از اصلی ترین محل انجام تراکنش های مالی، به محلی برای فروش و ارائه خدمات بانکی غیر مالی، فعالیت های بانک ها را دچار دگرگونی کرده است و فناوری های جدید داده کاوی و هوش کسب و کار امکان ارائه خدمات منطبق بر نیاز و آزمودگی کاربران در سطح وسیعی فراهم می اورد. تنزل شعب بانک ها به رده دوم در انجام تراکنش های مالی، آغازی بر این روند است و به نظر می رسد تا حذف تراکنش ها از ان و ایجاد تعریف جدیدی از عملکرد شعب ادامه خواهد یافت.
مرکز تلفن و پاسخ گویی جای خود را به مرکز تماس و ارائه خدمات می دهد. بهبود فناوری ارتباط با شبکه های صوتی اینترنتی نظیر اسکایپ ، ابزارهای پیام رسانی IM، پیام کوتاه، رایانامه و فناوری های تشخیص صداو هویت، پایه گذاران تغییر مفهوم در فعالیت های نوین این مجرای ارتباطی هستند. نفوذ بالای این کانال در بین مشتریان و آزمودگی آنها در استفاده از آن، بازنگری در سازمان و خدمات ارائه شده در آن را ضروری می کند. تشخیص هویت مبتنی بر چند کانال، تشخیص صدا در جایگزینی با منوهای مرکز تماس از جمله این خدمات هستند.
وب قابلیت های بسیاری دارد که از دید طراحان سامانه های بانکی اینترنتی برای مدت ها دور بوده است: فروش خدمات در کنار انجام تراکنش، بهره برداری از قابلیت های شبکه های اجتماعی و الگوی P2P نظیر P2P Lending و توجه به قابلیت های تعاملی و شخصی سازی این شبکه برای توسعه خدمات جدید و باز تعریفی از آنچه که بنگاهی به نام بانک انجام می دهد نظیر الگوهای جدید اعتبارسنجی، توانمندسازی افراد و بنگاه ها برای مدیریت و کنترل عملیات بانکی تا حد یک بنگاه فردی با ارائه وب سرویس ها و مجازی سازی گام هایی است که نهادهای مالی آهسته، در آستانه پذیرش آن هستند.
گسترش خدمات غیرنقد، خودپردازها را به سمت نقاط تماس برای ارائه سایر خدمات پیش می برد. ارائه فناوری کارت های هوشمند و بدون تماس، احتیاج به پول نقد را به شدت کاهش داده است و در کلیه عملیات خرد حضور انها مشهود است. این ابزارهای فناورانه، ارتباط نظام مالی با سایر نظام ها ( نظیر سلامت ) را در بعد شخصی امکان پذیر می سازند. رشد فناوری، امکان تصدیق هویت با استفاده از مشخصات زیستی را با فناوری کارت به ارمغان آورده و استفاده از آنها را ایمن تر کرده است.
رشد فناوری و توسعه پول دیجیتال، نقش پول نقد و رایج را در اقتصاد روز به روز کاهش می دهد. نظام مالی از نظامی پول محور فاصله می گیرد و فراپول به عنوان پولی قابل کنترل و برای استفاده های خاص گسترش می یابد. از سوی دیگر گسترش الگوی P2P نقش واسط های بانک ها را دگرگون می کند. ایجاد و اداره نظام های اقتصادی محلی ( محدود به شرایط خاص ) مبتنی بر فراپول و ارائه سکوهای فعالیت های مالی و پولی و اعتباریف هنر و دانشی است که بانکها برای تداوم حیات و پیش تازی در بازار به آن نیازمندند.
نگاهی دقیق به مفهوم بانکداری مجازی گامی است برای انطباق با دنیای جدید و مفاهیم آن. بانک ها بنگاه های اقتصاد صنعتی هستند که برای تداوم حرکت خود در فضای اقتصاد دانش محور و فراصنعتی نیازمند بازتعریفی از خودند. بانک به عنوان محلی برای سپرده گذاری و اعطای وام با آن سازوکارهای سنتی به مرور کارآمدی خود را از دست می دهد و اگر نتواند سوار بر فناوری های نوین، علاوه بر افزایش کارآمدی، الگوهای جدید کسب و کار خلق کند و به ارزش آفرینی دست یابد، بقای خود را دچار مخاطره خواهد کرد.