بانکداری الکترونیک بانک ملی

بانک ملی ایران در سال 1307 با افتتاح چند شعبه معدود در چند نقطه کشور آغاز به کار کرد، و زا همان ابتدای تاسیس با عنایت به انتظار مردم شریف کشور، نسبت به ایفای نقش منحصر به فرد خویش در استقلال اقتصادی کشور و ارائه بهترین خدمات بانکی به هموطنان عزیز، اهتمام ویژه ای مبذول داشت و در اثر مساعی و تلاش صادقانه بیش از 45 هزار نفر کارکنان خدوم و صدیق خویش، توانست به قله رفیع اعتماد عمومی صود نماید و به جایگاهی غیرقابل رقابت در اذهان و قلوب ملت شریف دست پیدا کند.

ارایه درگاه پرداخت ePayBank.ir بصورت وب سرویس برای صاحبان حساب در بانک 

با تغییر تکنیک های بانکداری و روش های ارائه خدمات از حالت سنتی به نوین و گسترش فعالیت در دنیای مجازی، بانک ملی ایران نیز با درک بموقع حساسیت و اهمیت موضوع، به عنوان نخستین بانک کشور، بانکداری در عرصه الکترونیک را در کشور اجرایی کرده و با عملیاتی نمودن سیستم سیبا، برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان خدمات بهینه خویش افزود و با گام نهادن در مسیر بانکداری اینترنتی، موبایل بانک و … به تکمیل سبد خدمات الکترونیکی همت گماشت که امید می رود همچون گذشته توانسته باشد توجه و رضایت هموطنان ارجمند را جلب نماید.

در این مطلب مجموعه ای از خدمات بانکداری الکترونیکی در بانک ملی معرفی شده است که میتواند برای علاقه مندان مفید و اثرگذار باشد.

سیستم بانکداری اینترنتی ( سبا )

بانک ملی ایران با هدف گسترش بانکداری الکترونیکی و کاهش حضور مشتریان در شعب بانک اقدام به راه اندازی سیستم بانکداری اینترنتی (سبا) نموده است. این سیستم تحت محیط WEB بوده و امکان ارائه برخی از خدمات بانکی را از هر نقطه و از طریق اتصال به سایت اینترنتی سبا فراهم می نماید.

سیستم مزبور با سیستم یکپارچه بانک ملی ایران (سیبا) در ارتباط بوده و استفاده از آن برای کلیه مشتریانی که دارای حساب در سیبا می باشند، میسر است.

از جمله خدمات بانکی ارایه شده توسط سبا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان انتقال وجه مابین حسابهای سیبای شخصی و یا به حساب سیبای سایرین
  • امکان مشاهده خلاصه صورتحساب به تفکیک انواع حساب ها و همچنین اطلاع از مجموع موجودی حساب های تعریف شده در سیستم سیبا که اصولا باید تحت یک شماره مشتری افتتاح شده باشند.
  • امکان مشاهده موجودی حساب تحت عناوین قابل دسترس، موثر و جاری
  • امکان انتقال وجه از کارت ملی به کارت ملی و یا کارت سایر بانکهای عضو شتاب
  • امکان مسدود نمودن کارت
  • امکان استعلام چک و دسته چک و مشاهده گواهی عدم پرداخت
  • امکان تعیین مبلغ چکهای صادر شده از طریق سیستم به بانک به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی که فعلا برای حسابهای دولتی فعال گردیده و بعد از رفع ابهام حقوقی برای حسابهای اشخاص نیز فعال می گردد.
  • امکان مشاهده تراکنشهای جاری
  • پرداخت قبوض
  • امکان دستور پرداخت دوره ای

سرویس دستور پرداخت یکی از سرویس های نوین سیستم بانکداری اینترنتی در دنیا می باشد. با استفاده از سرویس دستور پرداخت:

  • میتوان با تعریف یک دستور پرداخت، معین کرد که انتقال وجهی از هر یک از حساب های مشتری به هر حساب متمرکز دیگری در بانک از جمله حسابهای خود شخص، با مبلغی معین، بصورت مکرر اجرا شود. در این سرویس میتوان درخواست کرد که انتقال وجه مورد نظر در دوره های معینی، از جمله ماهانه، هفتگی و روزانه صورت پذیرد. بطور مثال میتوان معین کرد که انتقال وجهی بصورت ماهانه در روز پنجم هر ماه انجام شود و این انتقال وجه ها به مدت 8 ماه ادامه یابد، یا به عنوان مثال دیگر میتوان معین کرد که انتقال وجه مورد نظر بصورت هفتگی در روزهای سه شنبه هر هفته و جمعا به مدت 4 هفته اجرا گردد. بدین منظور کافیست با ورود به سرویس بانکداری اینترنتی و انتخاب گزینه دستور پرداخت نسبت به تعریف دستور پرداخت مورد نظر اقدام نمود و سیستم بصورت خودکار بدون نیاز به حضور و ورود به سیستم، در زمان های مقرر و طبق شرایط اعلامی نسبت به اجرای دستور پرداخت مورد نظر اقدام خواهد کرد.
  • میتوان وضعیت اجرای دستور پرداخت ها را در هر لحظه پیگیری کرد.
  • میتوان لیست دستور پرداخت هایی را که بر روی حسابهای شخص تعریف شده مشاهده کرد
  • اگر از ادامه اجرای دستور پرداخت منصرف شوید، میتوان دستور پرداخت را حذف کرد.

درگاه پرداخت اینترنتی :

بانک ملی ایران به منظور ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت اینترنتی از طریق ملی کارت نموده است. این سیستم امکان پرداخت هزینه کالا / خدمات را در بستر اینترنت برای مشتریان فراهم می نماید.

دارندگان ملی کارت میتوانند با ورود به سایت پذیرندگان طرف قرارداد بانک ملی ایران، پس از تشکیل سبد خرید جهت پرداخت وجه کالا و خدمات مورد نظر خود را از طریق این سیستم اقدام نمایند. جهت احراز هویت دارنده کارت در این سیستم اطلاعات زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • شماره کارت ( شانزده رقم برجسته روی کارت )
  • CVV2 ( چهار رقم برچسب پشت کارت )
  • رمز دوم

در حال حاضر ثبت نام دانشگاه آزاد و پرداخت شهریه دانشجویان و خرید شارژ سیم کارت از طریق این سیستم انجام می گردد.

انتقال وجه کارت به کارت اینترنتی

دارندگان ملی کارت میتوانند با مراجعه به سایت بانک ملی ایران بخش خدمات مبتنی بر کارت – انتقال وجه اینترنتی

از ملی کارت خود به ملی کارت دیگر روزانه تا سقف یک میلیون تومان منتقل نمایند. این سرویس در آینده نزدیک برای کارتهای عضو شتاب نیز با امنیت بالاتری فعال خواهد شد.

پرداخت قبوض خدماتی:

پرداخت قبوض خدماتی تلفن، آب ، برق، گاز ، شهرداری و …. از طریق سیستم سبا در سایت بانک ملی ایران میسر شده است.

  • همچنین در صفحه اصلی وب سایت بانک ملی ایران لینک پرداخت قبوض به صورت دسته ای فراهم بوده و کاربر تنها با یکبار وارد نمودن اطلاعات مربوط به کارت خود و اضافه نمودن قبوض به سبد پرداخت قبض این امکان را دارد که بتواند قبوض مد نظر خود را به صورت یکجا ( دسته ای ) با دریافت شماره پیگیری مجزا پرداخت نماید.
  • پرداخت قبوض از طریق پایانه فروش POS
  • پرداخت قبوض از طریق ATM
  • پرداخت قبوض از طریق تلفنبانک
  • پرداخت قبوض از طریق نرم افزار همراه بانک

صورتحسابهای اینترنتی

  • ارائه صورتحساب حسابهای بانک ملی ایران : مشتریان میتوانند با ثبت نام در بخش خدمات اینترنتی سایت بانک ملی ایران و با معرفی حسابهای مورد نظر و طی نمودن مراحل فعالسازی، از امکان مشاهده صورتحساب کلیه حسابها، اعم از متمرکز (سیبا) و غیرمتمرکز (ریالی و ارزی، جاری، قرض الحسنه و کوتاه مدت بهره مند شوند) همچنین میتوانند صورتحساب مذکور را بهص ورت فایل Excel و Text دریافت کنند.
  • ارائه صورتحساب تسهیلات : مشتریان بانک ملی ایران میتوانند با ثبت نام در بخش خدمات اینترنتی سایت بانک ملی ایران با وارد کردن شماره تسهیلات و کد شعبه و طی نمودن مراحل تایید، صورتحساب مربوط به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی خود را در بازه های زمانی مختلف دریافت نمایند. همچنین میتوانند صورتحساب مذکور را به صورت فایل Excel و Text دریافت کنند.
  • ارائه صورتحساب ملی تراست: برای استفاده از این سرویس، دارنده کارت ملی تراست پس از مراجعه به سایت بانک ملی ایران و طی مراحل عضویت میتواند از قابلیت نمایش و دریافت صورتحساب ملی تراست استفاده نماید.
  • ارائه صورتحساب پذیرندگان : پذیرندگان بانک ملی ایران پس از عقد قرارداد با بانک و دریافت پاکتی حاوی کد کاربری و رمز عبور میتوانند با مراجعه به سایت بانک ملی ایران ریزتراکنشهای انجام شده توسط پایانه های فروش را مشاهده نمایند.
  • صورتحساب کارتهای اعتباری: برای فراهم نمودن امکان مشاهده صورتحساب دارندگان کارت اعتباری دو برنامه جداگانه تدارک دیده شده است.
  1. برنامه چاپ صورتحساب کلیه حسابهایی که سررسید شده اند و ارسال آنها به آدرس دارندگان کارت : کاربران این سیستم علاوه بر امکان چاپ صورتحساب کلیه کارتهایی که سررسید شده اند، امکان چاپ موردی صورتحساب ( با وارد نمودن شماره کارت و دوره مورد نظر ) را نیز دارا می باشند.
  2. برنامه مشاهده صورتحساب در وب سایت بانک ملی ایران : دارندگان کارت اعتباری میتوانند با مراجعه به وب سایت بانک ملی ایران صورتحساب دوره مورد نظر خود را مشاهده و در صورت لزوم چاپ بگیرند.

خدمات دسته ای به سازمانها

سیستم افتتاح حساب دسته ای :

توسط این سیستم سازمانها میتوانند افتتاح حساب پرسنل خود را به صورت دسته ای و یکجا انجام دهند

واریز حقوق دسته ای :

توسط این سیستم سازمانها میتوانند حقوق، دستمزد و سایر پرداختهای پرسنل خود را به صورت دسته ای و یکجا انجام دهند.

تلفنبانک متمرکز بانک ملی ایران :

دارندگان حساب سیبا میتوانند ضمن تماس با شماره تلفن 09622 ( رایگان برای تمامی خطوط ثابت و 0212784 با وارد نمودن شماره کارت یا شماره حساب سیبا از سرویس های تلفنبانک به شرح زیر بهره مند شوند:

( تعداد خطوط تلفنبانک 09622 هزار خط، تعداد خطوط 0212784 سیصد خط)

با وارد نمودن شماره حساب و رمز حساب :

  • اعلام موجودی حساب به صورت لحظه ای
  • اطلاع از سه گردش آخر حساب
  • تغییر رمز حساب
  • دریافت صورتحساب از طریق نمابر
  • اطلاع از آخرین وضعیت چک مورد نظر

با وارد نمودن شماره کارت ملی و رمز دوم ملی کارت :

  • اعلام موجودی حساب به صورت لحظه ای
  • اطلاع از سه گردش آخر حساب
  • دریافت صورتحساب از طریق نمابر
  • اعلام مفقودی کارت
  • اعلام رمز حساب
  • رمز دوم ملی کارت از طریق دستگاههای خودپرداز بانک ملی ایران و توسط صاحب کارت اختصاص داده می شود.
  • پرداخت قبوض خدماتی
  • از دیگر قابلیت های تلفن بانک، فراهم آوردن امکان پرداخت قبوض خدماتی آب، برق، تلفن ثابت، تلفن همراه، گاز و قبوض شهرداری می باشد. مشتریان بانک میتوانند با استفاده از تلفن بانک (09622) و وارد نمودن شماره کارت و رمز دوم کارت و شناسه قبض و شناسه پرداخت، وجه قبض را پرداخت نماید.
  • این سیستم یک سیستم دریافت الکترونیکی صورتحساب و اطلاعات قبوض خدماتی می باشد که با توجه به نوع مشتریان، دسترسی به هر یک از این سیستم ها قابل تعریف است.

نوع ارتباط :

  • این سیستم یک Web service می باشد و client های آن نیز به صورتی طراحی می شوند که بتوانند به یک وب سرویس متصل گشته و اطلاعات لازم را ارسال و نتیجه را دریافت نمایند.

نحوه دسترسی :

  • کاربران این سیستم جهت اتصال به وب سرویس باید برنامه شمتری یا client خود را روی یک سرور با valid ip قرار داده و ip سرور را به بانک اعلام نمایند. دسترسی تنها از طریق ip  اعلام شده امکان پذیر بوده و در صورت تغییر ip بدون هماهنگی با بانک امکان دسترسی وجود ندارد.
  • به اطلاع می رساند جهت تنظیمات در سمت Client نیاز به کدنویسی در سمت مشتری وجود دارد.
  • سامانه تحت وب بینا، انواع گزارشهای مدیریتی در رابطه با حسابها و تراکنشهای مشتریان بزرگ بانک ملی ایران را به صورت لحظه ای ارائه می دهند. برای استفاده از امکانات این سامانه ابتدا Admin سیستم باید اطلاعاتی در رابطه با سازمان حسابها و سطوح دسترسی به آنها در سیستم تعریف نماید.

گزارشهای مالی که در این سامانه میتوان تهیه نمود:

  • صورتحساب با امکان تعیین بازه زمانی و انتخاب گروه حساب، مرکز سازمان ، عنوان حساب ، مبلغ و شماره پیگیری
  • امکان نمایش مانده حساب در تاریخ معین و یا در روز جاری تا لحظه تهیه گزارش
  • پیگیری تراکنش با استفاده از تاریخ، شماره حساب، شماره پیگیری/ شرح با فاصله زمانی 30 دقیقه
  • پیگیری آنی تراکنش
  • صورتحساب تلفیقی که شامل دو گزارش صورتحساب و ریز تراکنشها می باشد.

دارندگان ملی کارت میتوانند علاوه بر دریافت وجه نقد، از سایر خدمات و قابلیت های خودپردازهای این بانک به شرح ذیل استفاده نمایند.

  • اعلام مانده حساب ( که حاوی مانده، شماره حساب، شماره مشتری، شماره کارت و شماره ارجاع می باشد که به دو صورت رویت و چاپ ارائه می گردد)
  • تغییر رمز ملی کارت
  • صدور رمز دوم کارت ( که در تلفنبانک و خرید های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد) و تغییر رمز اول
  • دریافت صورتحساب مختصر ( ده گردش اخر حساب )
  • انتقال وجه بین حسابهای مرتبط با کارت
  • انتقال از کارت به حساب
  • انتقال وجه به کارتهای عضو شتاب سیستم سحاب ( به مظنور اطمینان خاطر مشتریان نام و نام خانوادگی ذینفع نمایش داده می شود و در صورت تایید انتقال وجه انجام می شود ).
  • پرداخت قبوض خدماتی : آب ، برق، تلفن همراه، گاز و قبوض شهرداری
  • شارژ سیم کارتهای اعتباری تلفن همراه
  • ضمنا دارندگان کارت سایر بانکهای عضو شتاب نیز میتوانند از دریافت وجه و دریافت مانده حساب نیز بهره مند شوند
  • پرداخت اقساط تسهیلات
  • بازپرداخت کارتهای اعتباری و خرید اعتباری
  • کمک به موسسات خیریه
  • خدمات سازمان سنجش کشور
  • ثبت نام آزمون های دانشگاه آزاد اسلامی ( تا ابتدای دی ماه 1390)

 

 

  • بانکداری تحت وب بانک ملی (1)