گوگل از کجا پول در می آورد؟
در این نوشتار سعی دارم به تشریح مدل کسب و کار گوگل بپردازم. گوگل به عنوان پربازدیدترین سایت جهان برخلاف ظاهر ساده خود بسیار هوشمند و با الگوریتم های پیچیده است. در ابتدا تعریفی مختصر از مدل کسب و کار ارایه و سپس تاریخچه ای کوتاه از شرکت گوگل بین می شود و در ادامه مدل کسب و کار گوگل به تشریح بحث خواهد شد.
تحقق رتبه یک گوگل تنها با گروه طراحان آریاکدرز و تیم آگهی و تبلیغات آگهی شهر من امکانپذیر است
آیا میخواهید رتبه یک گوگل شوید ؟ آیا تمایل دارید که رتبه سایت خود را افزایش دهید؟
آیا اطلاع دارید که با درج آگهی در MyCityAd.ir میتوانید در صفحات ابتدایی گوگل دیده شوید؟
بر سر تعریف مدل کسب و کار هنوز توافقی بین محققان صورت نگرفته است. برای نمونه و رسیدن به یک زبان مشترک تعریفی فیض بخش، علیرضا در کتاب یک جرعه از بی نهایت ارائه می دهد آورده می شود : << مدل کسب و کار روشی است که سازمان براساس آن، ارزش افزوده و درآمد خلق می کند. این مدل مبین آن است که سازمان با تمرکز بر چه حوزه ای از محصولات و خدمات، برای چه دسته ای از مشتریان و چگونه، کسب درآمد می نماید >>. به صورت ساده، میتوان گفت منظور از مدل کسب و کار داستان سودآوری گوگل است.
گوگل Google :
شرکت گوگل در سپتامبر 1998 ثبت شد و فعالیت خود را در گاراژ خانه ای در کالیفرنیا شروع کرد. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین دانشجویان دکترای استنفورد تاسیس شد. IPO ( عرضه اولیه شرکت در بورس ) این شرکت در 19 اوت 2004 انجام شد و شرکت تعداد 19605052 سهم به ارزش هر یک 85 دلار پیشنهاد داد. عملکرد شرکت به قدری خوب بود که در سال 2007 ارزش هر سهم آن به 700 دلار رسید. گوگل هم اکنون بر طبق سایت الکسا پربازدیدترین سایت دنیا و براساس برند اولین برند باارزش دنیا است.
گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود 24 پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می دهد.
مهم ترین محصولات و خدمات گوگل به شرح زیر است:
- سرویس جستجوی اینترنت
- گوگل مپ یا نقشه گوگل
- سرویس ایمیل جی میل Gmail
- شبکه های اجتماعی مانند اورکات، گوگل باز و گوگل پلاس
- مرورگر وب گوگل کروم
- سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا
- پیام رسان فوری گوگل تاک
- سیستم عامل موبایل اندروید
- یوتیوب
- بلاگر
- زیب دش
- و ….
مدل کسب و کار گوگل
الگوی مدل کسب و کار گوگل یک الگوی پلتفرم چند وجهی است. پلتفرمهای چند وجهی دو یا چند گروه مجزا و در عین حال بهم وابسته از مشتریان را دور هم جمع می کند. این پلتفرم ها در عین جذاب بودن از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند. چنین پلتفرمهایی در صورتی برای یک گروه از مشتریان ارزشمند است که سایر گروه های مشتریان نیز حضور داشته باشند. هر چه کاربران بیشتری جذب شوند ارزش پلتفرم بیشتر می شود.
گوگل با سه دسته از خدمت گیرندگان روبرو است. دسته اول مشتریانی هستند که میخواهند از امکان تبلیغات گوگل استفاده کنند. ارزش پیشنهادی گوگل برای این مشتریان امکان انجام تبلیغات متنی بسیار هدفمند بصورت جهانی بر روی وب می باشد. تبلیغ کنندگان از طریق خدمتی که ادورز خوانده می وشد، میتوانند تبلیغات و لینک های خود را در صفحات جستجوی گوگل منتشر نمایند. گوگل تضمین می کند که فقط تبلیغات مرتبط با عبارت جستجو شده نمایش داده شوند. این خدمت برای تبلیغ کنندگان جذاب است چرا که آنان را قادر می سازد تا کمپین تبلیغاتی آنلاین را مناسب با جستجوهای خاص و اهداف ویژه جمعیت شناختی تطبیق دهند. محل این تبلیغات بالای و یا سمت راست صفحه نتایج جستجو است که با رنگ نارنجی متمایز شده است.
هر چه گوگل به افراد بیشتری دسترسی یابد، میتواند ارزش بیشتری برای تبلیغات کنندگان ایجاد کند و در نتیجه انها را جذب کند. این جا است که مشتریان نوع دوم گوگل مطرح می شوند. گوگل با کمک موتور جستجوی خود و خدماتی مانند جی میل و پیکاسا سعی می کند که افراد بیشتری را جذب کند. امروزه تعداد کسانی که از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند تقریبا شش برابر کسانی است که از سایر موتورهای جستجو استفاده می کنند.
اما گوگل به دسته سومی نیز خدمت می دهد. گوگل خدمت ادسنس را به گونه ای متفاوت طراحیکرده است. با استفاده از ادسنس تبلیغات کنندگان میتوانستند تبلیغات خود را بر روی سایتهای دیگری به غیر از گوگل به نمایش گذارند. ادسنس به طور خودکار محتوای وب سایت مشارکت کننده را تحلیل نموده و تبلیغات مناسب متنی و تصویری را برای بازدیدکنندگان از آن سایت به نمایش می گذارد. ارزش پیشنهادی گوگل برای صاحبان سایت های طرف سوم که سومین بخش مشتریان گوگل محسوب می شوند، فراهم نمودن امکان کسب درآمد از محتوای سایت خودشان است.
گوگل به عنوان پلتفرم چندوجهی، مدل درامدی بسیار متمایزی دارد. این شرکت از یک بخش مشتری یعنی تبلیغ کنندگان درآمد کسب می کند، در حالی که پیشنهادهای رایگان به دو بخش دیگر یعنی وبگردها و سازندگان محتوا ارائه می نماید.
الگوی دیگری که گوگل از آن برای جذب مخاطب استفاده کرده است الگوی رایگان است. در این الگو حداقل یک بخش مشتریان از خدمات رایگان استفاده می کنند. به گفته ی هوزاناگار استاد دانشگاه وارتون ( میزان تقاضا در قیمت صفر چندین برابر بیشتر از میزان تقاضا در قیمتی بسیار ناچیز است ). گوگل به منظور جذب نمودن کاربران، محصولات و خدمات رایگان به آنها ارائه می کند این کاربران همان دسته دوم بیان شده در بالا هستند.
اما در مدل کسب و کارهایی همانند گوگل همیشه یک منبع درامد درخشان وجود دارد و آن فروش اطلاعات است. گوگل به عنوان پربازدیدترین سایت دنیا با افرادی از سرتاسر دنیا ارتباط دارد و روزانه اطلاعات فراوانی از این افراد به دست می اورد. این اطلاعات منبع با ارزشی برای افراد و شرکت های زیادی در سرتاسر دنیاست که حاضرند مبلغ خوبی بابت آن پرداخت کنند. منظور دزدی اطلاعات نیست بلکه فروش دانش به دست آمده از تحلیل اطلاعات و مطالعه روند موجود در اطلاعات است. گوگل کسب و کاری پیچیده است که تحلیل ان نیازمند فرصت بیشتری است.