دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف در یک نگاه

دانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز کشور، با کیفیتی همسطح دانشگاههای معتبر جهان تاسیس گردید. دانشگاه صنعتی شریف در مقایسه با بسیاری از دانشگاههای ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در مدت کوتاه زندگی خود توانسته است به صورت یک سازمان علمی پیشرو در صنعت، فناوری های روز و علوم کاربردی در سطح ملی، منطقه و جهان مطرح و جایگاه ارزشمندی را پیدا کند و به عنوان محلی برای تبدیل رویاهای نسلهای ایرانی به واقعیتهای امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد.

اقبال پرفروغ دانشجویان برجسته به دانشگاه صنعتی شریف، نتیجه فراهم نمودن محیطی است علمی و پویا برای آنهایی که برای کسب دانش تلاش می کنند و محلی برای آنها که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می کنند.

ارایه درگاه پرداخت بانکی ePayBank.ir برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشجویان دانشگاه های کشور ، دانشجویان عزیز میتوانند کسب درآمد را از ایجاد یک وبلاگ برای خود و معرفی خدمات و پروژه های انجامی شان آغاز نمایند و درگاه پرداخت خود را از ePayBank.ir دریافت نمایند.

دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه خویش را در خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کامل و پویا جستجو می کند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است؛ به طوری که با بیش از 47 سال تجربه مفتخر است که توانسته است با یاری خداوند تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققان برجسته و همچنین با بهره گیری از امکانات کمک آموزشی و آزمایشگاههای مجهز، دانشجویان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی کشور تحویل جامعه دهد. به علاوه دانشگاه صنعتی شریف افتخار دارد که در سالهای اخیر در بعد علمی و آموزشی وارد عصری جدید، مهیج و همراه با چالشهای گوناگون برای توسعه و ارائه خدمات آموزشی برتر در رده های ملی و بین المللی شده است. در این راستا، دانشگاه صنعتی شریف به منظور تنوع بخشی در آموزش عالی کشور، جذب تعداد بیشتری از دانشجویان مستعد، بهره مندی از پتانسیلهای علمی دانشگاه، رقابت با کشورهای منطقه در جذب دانشجویان ایرانی و پاسخگویی به نیازهای گوناگون جامعه اقدام به برگزاری دوره های بین المللی مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی در سطوح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی نموده است. شروع فعالیت دوره های بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش از مهر ماه سال 1383 از جمله این فعالیتهاست. از این روست که دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف همواره در ردیف قوی ترین مهندسان و بالاترین مدیریتهای علمی، فنی و اجرایی کشور قرار داشته اند. به علاوه، دانش آموختگان این دانشگاه در آزمونهای متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در بیشتر رشته های فنی مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاههای کشور داشته اند. همچنین آنهایی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده اند به خوبی در سطح بین المللی درخشیده اند و پس از کسب موفقیتهای والای علمی منشاء خدمات ارزنده ای شده اند.

میزان انتشار مقالات علمی دانش آموختگان و استادان این دانشگاه در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد، به طوری که این دانشگاه از نظر سرانه مقالات علمی چاپ شده اعضای هیئت علمی در مجلات معتبر بین المللی در ده سال گذشته و همچنین درصد اعضای هیئت علمی با درجه دکتری، مقام نخست را در بین دانشگاههای کشور دارد.

به پاس تلاشهای استادان، دانشجویان و کارکنان ارجمند، این دانشگاه در سالهای اخیر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 8 زمینه مهندسی و علوم پایه، به عنوان تنها قطبهای علمی کشور در رشته های مربوط شناخته شده و هم اکنون بالاترین تعداد قطبهای علمی کشور را در زمینه های فنی و مهندسی دارد.

دانشگاه صنعتی شریف در سالهای گذشته سهم عمده ای در تربیت رگزیدگان المپیادهای شیمی، فیزیک، ریاضی و کامپیوتر و آماده سازی انها برای شرکت در رقابت های جهانی داشته است و همه این عزیزان ضمن شرکت در رقابتهای جهانی و کسب مقامهای بین المللی، تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه می دهند.

مدیران و استادان این دانشگاه از این همه اقبال و اعتماد عمومی سپاسگزاری و به ان افتخار می کنند و البته در مقابل، مسئولیت سنگینی برای خود احساس می کنند. از این رو همواره در تلاشند تا مناسبترین و متنوع ترین وسایل ارتقای علمی و فرهنگی را برای این عزیزان که ارزشمندترین سرمایه های ملی ایرانند، فراهم آورند. بدین منظور، مدیران دانشگاه و دانشکده ها همواره سعی بر آن دارند تا در جذب استادان کارآمد با تخصصهای علمی متنوع و جدید به زمینه های علمی در دانشکده ها پویایی بخشند. به علاوه تجهیز آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی، غنی کردن امکانات کتابخانه های دانشگاه، گسترش شبکه اینترنت و مجهز شدن به فناوری اطلاعات و آموزشهای مجازی از جمله فعالیتهایی است که همواره مورد توجه مدیریت دانشگاه بوده است تا بهترین امکانات موجود در کشور را برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این استعدادهای ارزشمند، فراهم آورند.

از جمله تسهیلاتی که این دانشگاه برای دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان فراهم نموده، ورود به دوره دکترا بدون ضرورت اتمام دوره کارشناسی ارشد در برخی رشته ها، قبول برخی از دروس پایه دانشگاهی برای دانش آموزان المپیادی که قبلا به آنها آموزش داده شده و یا تحصیل همزمان در دو رشته کارشناسی به هم مرتبط را میتوان نام برد. در مورد طرح اول که خاص دانشجویان با استعداد و با آمادگی کافی است، دانش آموختگان کارشناسی در رشته های علوم پایه طبق ضوابط مشخص و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مستقیما به دوره دکتری راه خواهند یافت و لذا در مدتی کوتاه تر و انجام کار تحقیقاتی بهتر، درجه دکتری خواهند گرفت. همچنین مطابق با مصوبات شوراهای استعدادهای درخشان و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فارغ التحصیلان ممتاز در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه میتوانند بدون آزمون ورودی به ترتیب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش شوند و ادامه تحصیل دهند.

همکاری صمیمانه و نزدیک اعضای هیئت علمی در دانشکده ها و گروههای مختلف با هم و با کارکنان و دانشجویان، جوی سرشار از تفاهم و نمونه زیبایی از تلاش و کار دسته جمعی را در محیط آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف فراهم کرده است. این همکاری و تفاهم و همدلی، محیطی با نشاط، زنده و پویا را در دانشگاه صنعتی شریف به وجود آورده است که موجب شکوفایی و رشد فعالیتهای فرهنگی در کنار دانش در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شده است و تاثیر به سزایی در تربیت و پرورش اجتماعی دانشجویان نخبه کشور دارد.

از این گونه فعالیتها میتوان به انتشار مجلات علمی و فرهنگی دانشجویی در کلیه دانشکده های این دانشگاه اشاره کرد که برخی از آنها در سطح کشوری توزیع می شوند که برای نمونه، نشریه علمی – ترویجی ( نامه مکانیک شریف ) از سال 1376 تاکنون به طور منظم به چاپ رسیده است. همچنین برگزاری گردهمایی های علمی دانشجویی در سطح ملی و بین المللی و اجرای اردوها و سفرهای متنوع علمی – آموزشی و تورهای ایرانگری و برنامه های کوهپیمایی و فوتسال را میتوان در این راستا نام برد؛ از جمله سمینار کارکردهای سینما در توسعه علمی و صنعتی کشور، سمینار معرفی بازار کشور عراق، سمینار کارآفرینی زنان سرپرست خانوار، سمینار پیشینه دانش و مهندسی در ایران، رونمایی از شاهنامه ویراسته بنیاد نیشابور، برنامه های شناخت موسیقی، تهرانگردی، شبی با هم در سینما، پخش فیلمهای سینمایی مطرح و روز جهان در محل دانشگاه و نیز خوابگاهها، دوره آموزشی خوشنویسی، برگزاری رویداد TED، بازدید صنایع مختلف در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، اراک و …

همچنین با کسب مقام نخست جهان در مسابقه رباتهای فوتبالیست اندازه متوسط در سال 1378 روندی از پیروزی های درخشان و پی در پی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در اوردگاههای علمی آغاز شد که با مسابقات سازه ای پل ماکارونی و استحکام بتن، مسابقه پرتاب جعبه تخم مرغ از ارتفاع، مسابقه شهر سرمایه، مسابقه مدیریت زنجیره تامین، مسابقه طراحی و ساخت خودروی الکتریکی (4 دوره )، مسابقه طراحی و ساخت شناورهای دریایی (2دوره)، مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین (2دوره)، مسابقات برنامه نویسی ACM، جشنواره صنعتی مکانیک (8دوره)، جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب و کار (6دوره)، مسابقه نگارش طرح کسب و کار، نمایشگاه کار (3دوره)، برگزاری جشن چهلمین سال دانش آموختگی دوره اول تا چهارم ورودی به دانشگاه و برگزاری دهها کارگاه آموزش تکمیلی در زمینه های اموزش تکمیلی زیر از آن جمله است:

تئوری های تصمیم گیری، نوشتن طرح تجاری، روش نگارش مقالات بین المللی، تکنیکهای خلاقانه حل مسئله، توفان فکری، اصول و فنون مذاکره، رزومه نویسی، قرارداد نویسی، پروپوزال نویسی، شخصیت شناسی، بازاریابی، کارگروهی، هدفگذاری و تعریف موفقیت، مدیریت زمان، تجاری سازی ایده ها و خلق ثروت از علم، مدیریت پروژه، مدیریت کسب و کارهای کوچک، آشنایی با مدلهای کسب و کار، اقتصاد مهندسی، تفکر راهبردی، خلاقیت و حل مسئله به روش TRIZ، یافتن شغل مناسب، تکنیکهای مصاحبه، رواشناسی پول و … در این راستا نه تنها از برجسته ترین استادان کشور برای غنای سطح دانش انتقال یافته در این دوره ها از خارج دانشگاه استفاده شده است، بلکه انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با رایزنی های انجام گرفته در کمیته های تخصصی و به کمک دانش اموختگان سرفراز خود در صنایع، موفق به برگزاری دوره های متنوع فنی و کاربردی در محل دانشگاه شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

اصول لوله کشی و شیرآلات صنعتی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار، ابزار دقیق، طراحی و تامین تجهیزات نفت و گاز، کاربردهای ترمودینامیک، الزامات در طراحی مهندسی، نگهداری و تعمیر تجهیزات، رباتیک صنعتی، ماشینکاری و سنگ زنی، ماشینهای افزار و CNC، ساخت مبدلهای صفحه ای، توربین آبی، نرم افزارهای طراحی و مهندسی معکوس، تجاری سازی فناوری، قالب و پرس در صنعت پرسکاری، طراحی تونل، فرمولاسیون مواد آرایشی و بهداشتی و ….

دانشگاه صنعتی شریف بر این باور است آنچه مایه جذب دانشجویان ممتاز می گردد توجه جدی و دلسوزانه به آموزش و تحقیقات و وجود استادان با تجربه در سطح علمی بالا و فراهم آوردن زمینه های خلاقیت و شکوفایی استعدادهای آنان است. در عین حال دانشگاه صنعتی شریف معتقد است مشکلات مادی دانشجویان نباید مانع پرداختن به وظایف و علاقه مندیهای علمی آنان گردد. از این رو در حد امکان، تسهیلاتی را برای این قبیل دانشجویان در نظر گرفته است که در این مورد میتوان به واگذاری خوابگاه در بدو ورود به داوطلبان پذیرفته شده از شهرستانها اشاره کرد.

موضوع مهمی که تذکر آن بسار به نظر ضروری به نظر می رسد این است که این دانشگاه در گذشته شاهد عدم موفقیت دانشجویانی بوده است که از سطح علمی بالایی برخوردار نبوده اند. بیشتر این قبیل دانشجویان با وجود تمهیداتی که برای ارتقای سطح علمی آنها اندیشیده شده است، با توجه به سطح علمی دانشگاه و رقابتهای موجود متاسفانه در تحصیلات خود در دانشگاه صنعتی شریف موفق نبوده و برخی براساس ضوابط و مقررات، مجبور به ترک دانشگاه صنعتی شریف شده اند. بنابراین توصیه می شود تنها داوطلبانی که دارای معدل کتبی بیش از 15 هستند، این دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب نمایند. در ادامه، نکاتی چند به داوطلبان ورود به دانشگاهها درباره انتخاب رشته خاطر نشان می شود:

انتخاب موضوعی رشته باید با آگاهی از سه مورد زیر انجام پذیرد :

  1. علاقه واقعی داوطلب
  2. محتوای رشته های گوناگون، زمینه های کاربرد انها و نیازهای جامعه
  3. سطح علمی داوطلب و آمادگی لازم برای توفی در هر رشته تحصیلی
  4. بازار کار و اشتغال

به داوطلبان عزیز توصیه می شود مشورت با صاحب نظران و دانش آموختگان هر رشته را جدی گرفته، از مشاوره با افراد ناآشنا به مسائل دانشگاهی و بازار کار و اشتغال و تاثیرپذیری از جو کاذب پیرامون چند رشته خاص پرهیز نمایند.

متاسفانه عدم رعایت مسائل بالا باعث شده است که بسیاری از داوطلبان مستعد فقط به چند رشته خاص توجه نموده، از رشته های دیگر با وجود اهمیت، زیبایی موضوعی، بازارکارخوب یا اهمیت راهبردی آنها با توجه به ویژگی های خاص این مرز و بوم، ذخایر ملی و نیاز مبرم جامعه غافل بمانند. انچه در پی می آید بخشی از مصاحبه با یکی از دانش آموختگان این دانشگاه در جلد چهارم از مجموعه  کتابهای سی کار آفرین است که به دلایل نامبرده در دوره کارشناسی، تغییر رشته داده است:

<< …. چرا بیشتر رتبه های 1 تا 100 کنکور در رشته برق تحصیل می کنند ولی وضعیت صنعت برق در کشور ما این قدر بد است؟ در حالی که صنعت ساختمان بیشتر رونق دارد. یعنی اگر در سال 1350 انتخاب اول دانشجوی رتبه 1 کنکور، ساختمان بود حالا نزدیک به 43 سال است که برجسته ترینهای این مملکت در رشته برق تحصیل می کنند، یعنی ما ادمهایی را تربیت می کنیم که در صنعت ما جایی برای به کارگیری انها نداریم! نتیجه اش این است که وقتی دانشجو، لیسانس مهندسی برق را گرفت نگاه می کند که بهترین فرصتها در ان طرف آب است و نه اینجا …

… در بخش خصوصی فرصتی برای رشته برق وجود ندارد که من فلان کار را انجام بدهم و 5 سال دیگر وضعم خوب بشود و ثروتمند بشوم. او افق ثروت و رفاه را برای خودش نمی بیند. در بهترین حالت باید برود و در یک نیروگاه استخدام شود که خیلی فرقی برایش قائل نیستند که مدرک برقت را از شریف گرفته ای یا از دانشگاه آزاد علی آباد. برجسته ترینها به رشته ای می روند که فرصت شغلی و نظام خاص و درامد بالایی در داخل کشور برایشان فراهم نیست و چون آینده ای برای خودشان نمی بینند اینها از ایران می روند … اگر ما بخواهیم برجسته ترین نامهای صنعت برق و الکترونیک خودمان را اسم ببریم کجاهاست ؟!!!>>

نمونه هایی از رشته هایی که مورد غفلت داوطلبان کنکور قرار گرفته و توجه ویژه به انها توصیه می شود عبارتند از رشته های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و رشته های مهندسی مانند، مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی علم مواد و مهندسی هوافضا.

در ضمن داوطلبان علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک توجه نمایند که در راستای سیاستهای دانشگاه صنعتی شریف در ارائه برنامه های آموزشی پویا و مطابق با روند جهانی، از سال تحصیلی 1381-82 پذیرش در این رشته بدون گرایش بوده، دانشجویان میتوانند در حین تحصیل پس از گذراندن دروس مشترک، مطابق با علاقه خود و با مشورت استاد راهنما، دروس اختیاری خویش را در یکی از زمینه های تخصصی مهندسی مکانیک مانند طراحی جامدات، حرارت و سیالات و … بگذرانند و به عنوان مهندس مکانیک فارغ التحصیل شوند. به علاوه با توجه به هماهنگی های انجام شده با سازمان سنجش آموزش کشور این فارغ التحصیلان میتوانند مانند سایر فارغ التحصیلان قبلی این رشته در دوره های کارشناسی ارشد گرایشهای مختلف مهندسی، ادامه تحصیل دهند . در پایان این گفتار، موفقیت همه دانشجویان، دانش اموختگان، استادان و کارمندان دانشگاه صنعتی شریف را در خدمت به کشور آریایی مان، ایران آرزومندم.

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی شریف کیش
  • دانشگاه صنعتی شریف اصفهان
  • کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی شریف + عکس
  • دانشگاه صنعتی شریف بین الملل
  • دانشگاه صنعتی شریف مجازی
  • مجله isi دانشگاه صنعتی شریف
  • IT دانشگاه صنعتی شریف
  • MBA دانشگاه صنعتی شریف
  • دوره های LPI دانشگاه صنعتی شریف
  • TEDX دانشگاه صنعتی شریف
  • جزوه ترمودینامیک 1 دانشگاه صنعتی شریف
  • جزوه الکترونیک 1 دانشگاه صنعتی شریف
  • جزوه ریاضی 1 دانشگاه صنعتی شریف
  • آزمایشگاه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
  • سوالات فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
  • جزوه مدار 1 دانشگاه صنعتی شریف
  • استخدام دانشگاه صنعتی شریف
  • تقویم اموزشی دانشگاه صنعتی شریف
  • ثبت نام ترم تابستانی دانشگاه صنعتی شریف