هشت ماده غذايي موثر بر کاهش وزن

هشت ماده غذايي موثر بر کاهش وزن

این روزها جلوگیری از افزایش وزن و مبارزه با مسئله چاقی دغدغه بسیاری از افرادی شده است که از وضعیتهای یاد شده رنج میبرند. یافته های چند بررسی، دراین نوشتار خلاصه شده است. با آگاهی از نقش موثر اين هشت ماده مغذی و گنجانیدن آنها در برنامه غذایی می­توان شاهد دستاوردهای چشم گیري درزمینه کاهش وزن بود. اسیدهای چرب تک اشباع با جایگزین کردن اسیدهای چرب تک اشباع به جای کربوهیدراتها در رژیم غذایی میتوان فرایند کاهش وزن را تسریع کرد. مواد غذایی حاوی این اسیدهای چرب از قبیل روغن زیتون و آووکادو، اغلب برخوردار از برخي مواد مغذی مناسب و مفیدمانند فیبرها، ویتامینهای گروه ب و آنتی اکسیدانها هستندكه نقش کمک کنندگی بیشتری در کاهش وزن دارند.

ارایه درگاه پرداخت ePayBank.ir برای کارشناسان و متخصصان تغذیه و پزشکان

در صورتیکه محصول کشاورزی تولید کرده اید میتوانید با تبلیغات در MyCityAd.ir نسبت به درج آگهی برای افزایش فروش و عرضه مستقیم کالا به فروشنده اقدام فرمایید.

اپی گالوکاتچین گالات

این آنتی اکسیدان که بیشتر در چای سبز یافت می­شود، خاصیت حرارت زایی دارد، یعنی باعث میشود چربیهای بیشتری بسوزنند و چربیهای ذخیره شده به مصرف برسند. برخی از تحقیقات، توقف رشد سلولهای جدید چربی را در نتیجه تاثیراین ماده به اثبات رسانیده اند. ترکیب شدن این آنتی اکسیدان با کافئین، اثر چربی سوزی آن را تشدید میکند.

کتونهای تمشک

کتونهای تمشک، آنتی اکسیدانهای موجود در تمشک هستند که تحقیقات مقدماتی انجام شده، حکایت از تاثیرات شگرف چربی زدایی آنها دارند.این مواد با افزایش تولید هورمون آدیپونکتین که اثر چربی سوزی دارد و نیز از طریق افزایش مستقیم سوزانیدن چربیهای ذخیره شده، عملکرد مثبت خود را در کاهش وزن نشان میدهند.

دوکوزاهگزانوئیک اسید DHA

این اسید یکی از دو چربی امگا سه موجود در بعضی از ماهیها از جمله سالمون میباشد که رشد سلولهای چربی جوان را متوقف میکند و در حقیقت منجر به مرگ آنها میشود. استفاده از ماهی سالمون یا دریافت مکمل روغن ماهی تامین کننده این اسیداست.

استیک اسید

سرکه، که شکل رقیق شده استیک اسید است، اثرات پایین آورندگی گلوگز خون را دارد. تحقیقاتاخیر انجام شده درایتالیا نشان میدهد که فقط با فزودن یک قاشق غذاخوری سرکه در برنامه غذایی می توان تا 30 درصد کاهش در میزان قند خون پس از صرف غذا را شاهدبود. کنترل قند خون از مولفه های اساسی برای کاهش وزن محسوب میشود.

پروتئین ها

پروتئینها از منابع بدون چرب مانند گوشت گاو، ماکیان، ماهی، لبنیات و سویا در کاهش وزن بسیار موثرند. آمینواسیدهای سازنده پروتئینها باعث رها شدن هورمون سوزاننده چربی و تثبیت کننده انرژی یعنی گلوکاگون میشود. فرایند هضم پروتئینها سبب تحریک بدن برای انتشار هورمون سیری CCK میشود.

کافئین

کافئین یکی از مهم ترین ترکیبات قوی برای کاهش وزن محسوب میشود.

فیبرها

فیبرها چون به آهستگی هضم میشوند در ثابت ماندن میزان انرژی و قند خون کمک‌کننده هستند و به ترشح هورمونهایی هم کمک میکنند که مسئول حس گرسنگی و سیری هستند.